ISMÉT A TOYOTA LEHET A VILÁG LEGNAGYOBB AUTÓGYÁRTÓJA

A környezetbarát hibrid elektromos modelljeiről ismert Toyota hosszú idő óta a világ legnépszerűbb autómárkája (2017-ben a mintegy 8,7 milliós világszintű Toyota eladást egyetlen más márka sem tudta még csak megközelíteni sem), és egyben magasan a legnyereségesebb (a márka legutolsó üzleti évét 21,7 milliárd dolláros nyereséggel zárta) és a legértékesebb is.

A környezetbarát hibrid elektromos modelljeiről ismert Toyota hosszú idő óta a világ legnépszerűbb autómárkája (2017-ben a mintegy 8,7 milliós világszintű Toyota eladást egyetlen más márka sem tudta még csak megközelíteni sem), és egyben magasan a legnyereségesebb (a márka legutolsó üzleti évét 21,7 milliárd dolláros nyereséggel zárta) és a legértékesebb is (ebben 2018-ban a Forbes, a BrandZ és az Interbrand is egyetértett, utóbbi 53 milliárd dollárra becsülte a márka értékét). A Lexus környezetbarát luxusautómárkát, Daihatsu budget márkát és a Hino teherautó és buszmárkát is jegyző Toyota márkáinak összesített eladásaival sokáig a világ legnagyobb autógyártója is volt, 2017-ben ugyanakkor ezt a címet elvesztette. 2018-ra vonatkozóan ugyan végleges adatok még nincsenek, könnyen lehet ugyanakkor, hogy a helyzet változhat.

 

A 2018-as év világszintű újautóeladási adatainak összesítése ugyan még várat magára, az azonban bizonyos, hogy ismét izgalmas helyzet állhat elő. Az nem tűnik kérdésesnek, hogy ismét a Toyota lesz a világ legnépszerűbb autómárkája: január és november között 8.15 millió Toyota talált gazdára világszerte. Reális esély mutatkozik rá ugyanakkor, hogy a Toyota visszaszerezze a világ legnagyobb autógyártójának címét is. Novemberig ugyanis a Lexus (0,6 millió), a Daihatsu (0,77 millió) és a Hino (0,18 millió) márkákkal együtt a japán autógyártó összesen 9,7 millió új autót értékesített világszerte. Ha az értékesítések lendülete kitartott decemberben is, akkor a világ legzöldebbjének tartott jautógyártó értékesítése megközelítheti a 10,6 millió új autót 2018 teljes évre vonatkozóan – ez 2017-ben elég lett volna az első helyhez.

A képzeletbeli trón visszaszerzése azonban természetesen a versenytársak teljesítményén is múlik, és miután jelenleg még tart az adatok összesítése, a kérdésre vélhetően leghamarabb január végén kaphatunk választ.

Akár sikerül a Toyotának visszaszereznie a világ legnagyobb autógyártójának címét (a világ legnépszerűbb autómárkája, a világ legértékesebb autómárkája és a világ legnyereségesebb autógyártója címek mellé) akár nem, egyben már most biztosak lehetünk: 2018-ban is a piac legszélesebb hibrid elektromos modellportfólióját kínáló Toyota volt a világ legzöldebb autógyártója. 2018 január és november között ugyanis a japán autógyártó több mint 1,5 millió (1,35 millió Toyota és 0,17 millió Lexus) környezetbarát, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás mentesen működő öntöltő hibrid elektromos járművet értékesített világszerte. Ez több mint valamennyi többi autógyártó összesített alternatív meghajtású értékesítése együttvéve. Összességében egyébiránt a japán gyártó ezzel már mintegy 13 millió hibridet értékesített (11,5 millió Toyota és 1,5 milló Lexus) az elmúlt két évtizedben, megteremtve a fenntartható közlekedés alapjait, és a versenytársakat is az ezriányú fejlesztések megkezdésére és felgyorsítására ösztönözve. Ha ez nem volna elég, 2018-ben is a Toyota jegyzi a világ legnépszerűbb hibrid elektromos (C-HR), hálózatról tölthető hibrid elektromos (Prius Plug-in Hybrid) és abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos (Mirai) autóját, és a bejelentett tervek szerint minden autógyártónál korábban jelenik meg a piacon az akkumulátoros elektromos autózást forradalmasító szilárdtest akkumulátorokkal is.